لیست تست‌ها: Imaging, urine, sodium, calcium, phosphorus, citrate, oxalate, urine uric acid tests

توضیحات

سنگ کلیه که با نام renal calculi نیز شناخته می‌شود، مواد معدنی و نمکی هستند که درون کلیه‌ها تشکیل می‌شوند و می‌توانند از نظر اندازه متفاوت باشند؛ مثلاً به اندازه دانه ماسه تا به اندازه یک توپ گلف. این سنگ‌ها می‌توانند باعث درد شدید شوند؛ زیرا از مجاری ادراری عبور می‌کنند و در صورت عدم درمان می‌توانند باعث بروز عوارضی همچون انسداد جریان ادرار، عفونت ادراری و آسیب کلیه شود. معمولاً تشخیص شامل ترکیبی از تکنیک‌های تصویربرداری و آزمایشاتی برای تعیین وجود، اندازه و ترکیب سنگ‌ها و شناسایی هرگونه دلیل مهم یا فاکتورهای خطر است.

آزمایش‌های تشخیص‌دهنده سنگ کلیه

تصویربرداری

تکنیک‌های تصویربرداری مانند اسکن اشعه ایکس، سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن برای دیدن کلیه‌ها و مجاری ادراری برای تشخیص سنگ کلیه استفاده می‌شود.

اشعه ایکس می‌تواند بیشتر سنگ‌های کلیه، مخصوصاً آنهایی که حاوی کلسیم هستند را تشخیص دهد. سونوگرافی غیرتهاجمی و برای تشخیص سنگ‌های بزرگ‌تر مفید است. سی‌تی‌اسکن تصاویر کاملی را می‌گیرد و حتی می‌تواند سنگ‌های کوچک را تشخیص داده و عوارضی مانند انسداد یا عفونت را ارزیابی کند.

آزمایش ادرار

 آزمایش ادرار برای تشخیص مواد مختلف و ناهنجاری‌ها است و اطلاعات خوبی در مورد عملکرد کلیه و موادی که می‌توانند به تشکیل سنگ کمک کند، ارائه می‌دهد.

مؤلفه‌های ارزیابی شده در آزمایش ادرار شامل pH ، وزن مخصوص، وجود خون، پروتئین، کریستال‌ها و سایر مواد است. ناهنجاری در این پارامترها می‌تواند حاکی از وجود سنگ کلیه یا بیماری‌های مرتبط باشد.

آزمایشات بررسی‌کننده سدیم، کلسیم، فسفر، سیترات، اگزالات، اسیداوریک ادرار

این آزمایشات شامل اندازه‌گیری مقدار مواد خاص در ادرار است که با تشکیل سنگ کلیه همراه است.

مقدار بالای کلسیم، اگزالات و اسیداوریک موجود در ادرار می‌تواند خطر تشکیل سنگ را افزایش دهد. مقدار کم سیترات، ماده‌ای که به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می‌کند، در تشکیل سنگ نیز نقش دارد.

 بررسی این مقادیر می‌تواند به شناسایی ناهنجاری‌های متابولیک جدی یا فاکتورهای رژیم غذایی مسبب تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *