لیست تست‌ها: ALT, AST, ALP, GGT, bilirubin, albumin, total protein, PT, liver biopsy

توضیحات

هپاتیت بیماری‌ای است که با التهاب کبد مشخص می‌شود. این التهاب می‌تواند ناشی از عفونت‌های ویروسی، بیماری‌های خودایمنی، مصرف الکل، برخی داروها، سموم یا فاکتورهای دیگر باشد. انواع مختلفی از هپاتیت‌های ویروسی همچون هپاتیت A، B، C، D و E وجود دارند که هر کدام توسط ویروس‌های مختلفی رخ می‌دهند.

تست‌های تشخیصی که معمولاً برای تشخیص هپاتیت تجویز می‌گردند:

آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT)

ALT آنزیمی است که بیشتر در کبد وجود دارد. افزایش مقدار آن در خون نشان‌دهنده آسیب یا التهاب کبد است. این آزمایش معمولاً برای ارزیابی عملکرد کبد و برای تشخیص هپاتیت استفاده می‌شود.

آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)

AST آنزیم دیگری است که در کبد و سایر اندام‌ها مانند قلب و ماهیچه‌ها وجود دارد. افزایش مقدار آن در خون می‌تواند نشان‌دهنده آسیب کبدی باشد، اما در مقایسه با ALT کمتر اختصاصی است.

آلکالین فسفاتاز (ALP)

ALP آنزیمی است که در بافت‌های مختلف بدن همچون کبد، استخوان‌ها، کلیه‌ها و روده‌ها وجود دارد. افزایش مقدار آن می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کبد یا استخوان باشد.

گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز (GGT)

GGT آنزیمی است که در کبد، مجاری صفراوی و کلیه‌ها وجود دارد. افزایش مقدار آن در خون می‌تواند نشان‌دهنده آسیب کبد یا مجرای صفراوی باشد و اغلب همراه با سایر تست‌های عملکرد کبد انجام می‌شود.

بیلی‌روبین

بیلی‌روبین رنگ‌دانه زردرنگی است که در هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. افزایش مقدار آن در خون می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کبد یا انسداد مجاری صفراوی باشد.

آلبومین

آلبومین پروتئینی است که توسط کبد تولید می‌شود. مقدار پایین آن در خون می‌تواند نشان‌دهنده اختلال عملکرد کبد یا سوءتغذیه باشد.

پروتئین تام

پروتئین تام مقدار کل پروتئین موجود در خون همچون آلبومین و سایر پروتئین‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. مقادیر غیرطبیعی آنها می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کبد، کلیه، سوءتغذیه یا سایر بیماری‌ها باشد.

زمان پروترومبین (PT)

PT زمان لخته‌شدن خون را اندازه‌گیری می‌کند. PT طولانی‌مدت می‌تواند نشان‌دهنده آسیب یا اختلال عملکرد کبد باشد، زیرا کبد بسیاری از پروتئین‌های لازم برای لخته‌شدن خون را تولید می‌کند.

بیوپسی کبد

بیوپسی کبد شامل گرفتن نمونه کوچکی از بافت کبد برای بررسی میکروسکوپی است. این آزمایش قطعی‌ترین آزمایش تشخیص‌دهنده بیماری‌های کبدی است و می‌تواند میزان آسیب کبدی، التهاب و وجود بیماری‌های خاص کبدی مانند هپاتیت را مشخص کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *