آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

آزمایش CBC خون؛ کاربرد، مفهوم و تفسیر

آزمایش CBC خون؛ کاربرد، مفهوم و تفسیر

آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول‌های خون یکی از رایج‌ترین آزمایش‌های خونی است که برای ارزیابی سلامت عمومی و تشخیص انواع اختلالات از جمله کم‌خونی، عفونت‌ها، لوسمی و ... استفاده می‌شود.

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

آزمایش خون CBC چیست؟

آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول‌های خون یکی از رایج‌ترین آزمایش‌های خونی است که برای ارزیابی سلامت عمومی و تشخیص انواع اختلالات از جمله کم‌خونی، عفونت‌ها، لوسمی و … استفاده می‌شود.

در آزمایش شمارش کامل خون (CBC) تعداد انواع مختلف سلول‌های خونی را اندازه‌گیری می‌کند که میزان استاندارد این عناصر در خون، به جنسیت و سن افراد بستگی دارد.

افزایش یا کاهش غیرطبیعی تعداد سلول‌ها همانطور که با شمارش کامل خون نشان داده می‌شود ممکن است نشان‌دهنده این باشد که شما یک بیماری زمینه‌ای دارید که نیاز به ارزیابی بیشتر دارد.

اگر نیاز دارید که آزمایش CBC خون بدهید یا پزشک برای شما این آزمایش را تجویز کرده است می‌تواند با مراجعه به آزمایشگاه بصیر و انجام این تست از سلامت بدن خود مطمئن شوید. همچنین با تماس با شماره 03132212250 و یا 09105295782 می‌توانید قبل از مراجعه به آزمایشگاه مراحل پذیرش را به صورت غیر حضوری انجام دهید.

پارامترهای آزمایش CBC

گلبول‌های قرمز (RBC)

گلبول‌های قرمز یک بخش حیاتی از سیستم انتقال اکسیژن در بدن هستند. RBC در آزمایش خون تعداد گلبول‌های قرمز خونی که اکسیژن را حمل می‌کنند نشان می‌دهد. برخی پارامتر‌های مرتبط با گلبول‌های قرمز خون شامل موارد زیر است:

  1. HCT یا هماتوکریت نسبت گلبول‌های قرمز به پلاسما در خون است.
  2. HBG یا هموگلوبین، پروتئین حامل اکسیژن است که در گلبول‌های قرمز خون مستقر است.
  3. MCV در آزمایش خون نشان‌دهنده‌ی میانگین حجم گلبول‌های قرمز است.
  4. MCH در آزمایش خون، میانگین هموگلوبین سلولی را نشان می‌دهد.
  5. MCHC در آزمایش خون، به معنای میانگین غلظت هموگلوبین سلولی است.
  6. RDW در آزمایش خون، قطر توزیع گلبول قرمز و
  7. MPV در آزمایش خون، میانگین حجم پلاکت می باشد.

گلبول‌های سفید (WBC)

گلبول‌های سفید یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی هستند که با عفونت‌های بدن و عوامل بیگانه که وارد بدن می‌شوند مبارزه می‌کنند. افزایش تعداد WBC معمولاً نشان دهنده نوعی عفونت یا التهاب در بدن است.

  • نوتروفیل‌ها (نشان دهنده عفونت باکتریایی)
  • لنفوسیت‌ها (نشان دهنده عفونت ویروسی)
  • بازوفیل‌ها
  • ائوزینوفیل‌ها (نشان دهنده واکنش‌های آلرژیک)
  • مونوسیت‌ها
  • پلاکت‌ها

پلاکت‌ها بخش مهمی از سیستم لخته شدن خون هستند. پلاکت‌ها زمانی فعال می‌شوند که نشانه‌ای از خونریزی یا آسیب در جایی از بدن وجود داشته باشد.

 علت انجام آزمایش CBC

تشخیص علت علائم مانند: کبودی یا خونریزی، خستگی، سرگیجه یا ضعف، تب، حالت تهوع و استفراغ، التهاب (تورم و تحریک) در هر نقطه از بدن، درد مفاصل، مشکلات ضربان قلب یا فشار خون

برای انجام آزمایش CBC نیازی به ناشتایی یا شرایط خاصی نیست اما معمولا این تست همراه با تست‌های دیگر مانند قند ناشتا تجویز می‌شود و از این رو معمولا به صورت ناشتا انجام می‌شود

تفسیر

مقادیر شمارش کامل خون معمولاً بر اساس تعداد سلول‌های یک حجم خاص از خون گزارش می شود.

سطوح غیر طبیعی این اجزا ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد: کمبودهای تغذیه‌ای، مانند ویتامین B-6 یا B-12، کمبود آهن، مسائل مربوط به مغز استخوان، التهاب، عفونت، بیماری‌های قلبی، سرطان و … .

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

سایرمقالات مرتبط