آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

influenza
آنفولانزا؛ انواع، علائم، راه های تشخیص و پیشگیری

آنفولانزا؛ انواع، علائم، راه های تشخیص و پیشگیری

آنفولانزا بیماری است که احتمالا همه ما درگیر آن بوده‌ایم و همین حالا هم وقتی به تب، بدن ‌درد و دیگر علائم آن فکر می‌کنیم، دلمان نمی‌خواهد یک بار دیگر طعم آن را بچشیم. در این مطلب از مجله سلامت بصیر قصد داریم در خصوص بیماری آنفولانزا، مشکلاتی که این بیماری برای بدن ایجاد می کند و روش تشخیص آن نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.
influenza

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

بیماری آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت تنفسی شدیدا مسری است که بینی، گلو، ریه و بقیه اعضای سیستم تنفسی را درگیر می سازد و توسط ویروس‌های آنفولانزای درگردش در تمام نقاط جهان ایجاد می شود. این بیماری عفونی را معمولاً با سرد شدن هوا از ابتدای پاییز تا اوایل فصل بهار مشاهده می‌کنیم شدت این بیماری می تواند متفاوت باشد اکثر افراد بدون نیاز به مراقبت پزشکی ظرف یک هفته از تب و سایر علائم بهبود می یابند اما گاهی شدت بیماری منجر به بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ میگردد. لازم به ذکر است افراد سالمند، زنان باردار، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و همچنین افرادی که به بیماری های زمینه‌ای مانند آسم، بیماری های قلبی،کلیوی،کبدی و دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا می باشند.طبق آماری که سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده همه گیری آنفولانزا در کشور ما بین ۰ تا ۱۰ درصد بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ این آمار به بالای ۳۰ درصد رسیده است.

انواع آنفولانزا چیست؟

به طور کلی  چهار نوع ویروس آنفولانزا A ، B ، C و D  وجود دارند؛ اما فقط انواع A و B از نظر بالینی برای انسان‌ها مهم هستند و تقریبا همه ساله در فصل زمستان باعث اپیدمی‌های فصلی می‌شوند. ویروس آنفولانزای A تنها نوع آنفولانزا است که باعث اپیدمی‌های جهانی بیماری آنفولانزا می‌شود. لازم به ذکر است آنفولانزایی که در حال حاضر در کشور ما شیوع پیدا کرده نوع A این بیماری است.

 در حالی که عفونت‌های آنفولانزایB  فقط در انسان رخ می دهد، ویروس‌های آنفولانزای A می‌تواند خوک‌ها و اسب‌ها را نیز آلوده کند. پرندگان وحشی نیز به عنوان مخزنی برای ویروس‌های آنفولانزای A  در نظر گرفته می‌شوند. عفونت‌ با زیرگروه‌های بسیار بیماری‌زای H5 و H7 می‌تواند در مرغ‌ها وسایر پرندگان ایجاد بیماری کند و آنفولانزای مرغی نامیده می‌شود.

آنفولانزای نوع C به طور کلی باعث بیماری خفیف می‌شود و تصور نمی‌شود که باعث شیوع آنفولانزا انسانی شود.  در مورد ویروس‌های آنفولانزای D هنوز شک‌ها و سؤال‌هایی وجود دارد. این نوع از آنفولانزا معمولاً بر دام‌ها اثر می‌گذارد و تا کنون موردی از ابتلای انسان‌ها به آن گزارش نشده است.

علائم ابتلا به آنفولانزا چیست؟

علائم آنفولانزا با سرما خوردگی و حتی کرونا شباهات بسیاری دارد. در ابتدا ممکن است آنفلوانزا با علائمی چون آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همانند سرماخوردگی عادی باشد. اما سرماخوردگی معمولاً به آرامی پیشرفت می‌کند، در حالی که علائم آنفلوانزا به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و شدت بیشتری دارد. فاصله زمانی که فرد در معرض ویروس آنفلوانزا قرار گرفته و آلوده شده تا زمان شروع علائم بیماری بین 1 تا 4 روز و به طور معمول حدود 2 روز طول می‌کشد مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم آنفولانزا عبارتند از:

  • تب یا احساس تب
  • لرز و تعریق
  • سرفه خشک و مداوم
  • تنگی نفس
  • گلو درد
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • درد عضله یا بدن درد
  • سردرد
  • چشم درد
  • خستگی و ضعف
  • استفراغ و اسهال که در کودکان شایع‌تر است.

راه های انتقال بیماری آنفولانزا

ویروس‌های آنفولانزا عمدتا توسط قطره‌های ریزی که مبتلایان هنگام سرفه، عطسه یا صحبت‌کردن در هوا پخش می‌کنند، گسترش می یابد. این قطرات می‌توانند وارد دهان یا بینی افرادی که در اطراف آن‌ها هستند، شده و باعث بیماری شود. هم چنين، بيماري مي تواند از طريق تماس فيزيكي،با لمس یک سطح یا شی آلوده به ویروس آنفولانزا و سپس دست‌زدن به دهان، بینی یا احتمالاً چشم شیوع پیدا کند که احتمال این نوع ابتلا کم‌تر است.

پیشگیری از آنفولانزا

اصلی‌ترین راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون سالیانه است. واکسیناسیون آنفلوانزا طی دو سال گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بیماری آنفلوانزا و کرونا  علائم مشابهی ایجاد می‌کنند که واکسیناسیون آنفولانزا علائمی را که ممکن است با علائم کرونا اشتباه گرفته شود کاهش دهد. البته تاثیرگذاری واکسن آنفولانزا هر سال متفاوت است. چرا که سویه‌هایی مختلف این بیماری سالیانه تغییر می‌کند.

روش‌ تشخیص ویروس آنفولانزا چیست؟

پزشکان پس از معاینه و در صورت امکان، فرد را برای انجام تست‌های آنفولانزا به آزمایشگاه‌های مربوطه ارجاع می‌دهند تا در آن جا با انجام تست‌های لازم، حضور یا عدم حضور ویروس در بدن فرد مشخص شود. آزمایش RT-PCR نسبت به آزمایشات دیگر حساسیت بیشتری برای تشخیص دارد و قادر به شناسایی سریع ویروس آنفولانزا و حتی سویه آن نیز هست. نحوه نمونه گیری آن مانند نمونه گیری کرونا، به کمک سواب حلق و بینی (نازوفارنکس) صورت می گیرد و در آزمایشگاه های دارای مجوز از وزارت بهداشت قابل انجام است. امکان نمونه گیری برای این تست در آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر وجود دارد. به علاوه به جهت رفاه حال شما عزیزان امکان انجام نمونه ‌گیری تست آنفولانزا در منزل نیز فراهم شده است.

لازم به ذکر است آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر با استفاده از دقیق ترین کیت‌ها و روش‌های تشخیصی امکان انجام تست همزمان برای هردو ویروس آنفولانزا و کویید19 و جوابدهی کمتر از 24 ساعت را دارد. همچنین طی این آزمایشات تعیین نوع A و B آنفولانزا نیز امکان پذیر است.

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

سایرمقالات مرتبط