آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

بیماری‌های مشابه زگیل تناسلی + جزئیات

بیماری‌های مشابه زگیل تناسلی + جزئیات

جهت انجام آزمایش HPV می‌توانید با مراجعه به آزمایشگاه بصیر و انجام آزمایشات مربوطه از سلامت بدن خود مطمئن شوید. همچنین با تماس با شماره 03132212250 و یا 09105295782 می‌توانید قبل از مراجعه به آزمایشگاه مراحل پذیرش را به صورت غیر حضوری انجام دهید.

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

بیماری‌های پوستی اغلب نشانه‌های شبیه به یکدیگر دارند و برای تفریق آن‌ها از یکدیگر باید نشانه‌ها و علائم هر کدام را به تفکیک بدانیم:

زگیل تناسلی

برجستگی های کوچک، خاکستری یا به رنگ پوست که بر روی پوست اطراف دستگاه تناسلی پدیدار می‌شود . آن‌ها معمولا سفت هستند و گاهی اوقات شبیه گل کلم می‌شوند. یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مقاربتی هستند. آن‌ها در اثر انواع مختلفی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شده و مانند اسکین تگ، خطرناک یا سرطان زا نیستند اما از یک عفونت خبر میدهند. درمان برای جلوگیری از پیشرفت عفونت واجب است.

تبخال تناسلی

یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود و مهم ترین دلیل بروز تبخال تناسلی، داشتن رابطه جنسی با شخص آلوده است. مهمترین علائم تبخال تناسلی بین ۴ تا ۷ روز بعد از رابطه آلوده به وجود می‌آید که شامل موارد زیر است:

  • درد هنگام دفع ادرار
  • علائم شبیه سرماخوردگی مثل تب٬ کوفتگی بدن
  • احساس خارش٬ ضربان و یا سوزش
  • بروز ضایعات قرمز رنگ
  • ترشح آبکی واژینال در خانم‌ها

جوش تناسلی

یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی که بسیاری مواقع آن را با زگیل تناسلی اشتباه می‌گیرند جوش تناسلی است زیرا؛ به خاطر برآمده بودن زگیل تناسلی، ممکن است برخی از افراد فکر کنند که هر برآمدگی دیگری که در ناحیه تناسلی آن‌ها دیده‌شود، حتما زگیل است.

جوش تناسلی غالبا دارای ظاهری سفید است که با دستکاری آن، احساس درد خواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان این جوش‌ها را دستکاری نکنید. زیرا ترکاندن آن‌ها ممکن است باعث گسترش میزان جوش و افزایش عفونت شود.

کراتوز سبورئیک

کراتوز سبورئیک که به آن زگیل سبورئیک یا زگیل پیری نیز گفته‌می‌شود، تومور پوستی خوش‌خیمی است که از کراتینوسیت‌ها سرچشمه گرفته و مانند لکه‌های پیری، کراتوزهای سبورئیک نیز با بالا رفتن سن بیشتر دیده‌می‌شوند. کراتوزسبورئیک لکه‌های پهن، مسطح و سیاه یا قهوه‌ای رنگ هستند. تفاوت عمده کراتوز سبورئیک با زگیل تناسلی این است که زگیل تناسلی نوعی بیرون آمدگی یا برجستگی دارد در حالی که کراتوز سبورئیک دانه‌های تخت است.

سیرینگوما

یک غده خوش‌خیم سرطانی که در نقاط مختلف بدن از جمله گونه٬ پلک٬ اندام تناسلی و … دیده می‌شود.این غدد در اثر رشد بیش از حد سلول‌ها از غدد عرق ایجاد می‌شود و کاملاً بی‌خطر هستند. سیرینگوما معمولا به شکل دانه‌های برآمده ریز زرد-قهوه‌ای دیده شده و به صورت متقارن و یکنواخت در سطح بدن پخش می‌شود.

اسکین تگ

اسکین تگ، منگوله پوستی یا به انگلیسی Skin tag نوعی زائده پوستی غیرمسری و غیرسرطانی محسوب می‌شود که به صورت منگوله از پوست آویزان شده و گرد و نرم است. اسکین تگ‌ها روی یک پایه رشد می‌کنند (یعنی روی سطح پوست نیستند و ریشه دارند). آن‌ها کوچک بوده و شبیه بادکنک‌های فرو رفته‌اند. این زائده‌ها عموماً بی‌رنگ هستند اما گاهی نیز رنگ تیره‌ای دارند.

مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم یا زگیل آبکی، نوعی عفونت ویروسی پوست و گاهی مخاط است که عامل آن نوعی DNA ویروس از خانواده پاکس ویروس به نام ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم (MCV) است.

 این بیماری علائم واضحی دارد که به راحتی قابل تشخیص هستند. البته بعد از ابتلا به ویروس، بروز علائم آن ممکن است از ۲ تا ۷ هفته طول بکشد. این نوع زگیل‌های آبکی به صورت تکی یا کنار هم تا ۲۰ عدد دیده می‌شوند که می‌توانند شفاف، گرد و یا برآمده باشند. بافت این زگیل‌ها صورتی یا شبیه به پوست با حالت سفت و برجسته است که ممکن است در میانه‌اش فرورفتگی دیده شود. در داخل این نوع زگیل ماده‌ی چسبنده‌ای شبیه به موم و وکس وجود دارد و در هر قسمتی از بدن دیده می‌شوند.

کوندیلوما لاتا

کوندیلوما لاتا ضایعات ثانویه‌ به سیفلیس هستند امکان دارد هم زمان با زگیل تناسلی وجود داشته باشد . تنها تفاوت این ضایعات با زگیل تناسلی این است که کوندیلوما دارای رطوبت بیشتری بوده و حتی امکان دارد زخم شود. این عارضه درمان متفاوتی به زگیل تناسلی دارد و به همین دلیل تشخیص آن بسیار حائز اهیمت است.

پاپول مرواریدی

پاپول مرواریدیضایعات متعدد و برجسته کوچکی هستند که در آلت تناسلی مردان به وجود می‌آیند. این عارضه واگیردار نبوده و از راه جنسی منتقل نمی‌شود. این ضایعه با فاصله کم در نواحی مختلف بدن به وجود می‌آید ولی در آقایان بیشتر دیده می‌شود. بهترین روشی که پزشک از طریق آن می‌تواند متوجه شود که شما به پاپول مرواریدی و یا زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، از طریق انجام تست HPV است. در آزمایشگاه بصیر تست HPV با بالاترین کیفیت انجام می‌شود همچنین شما با تماس با شماره 03132212250 و یا 09105295782 می‌توانید قبل از مراجعه به آزمایشگاه مراحل پذیرش را به صورت غیر حضوری انجام دهید.

لیکن پلان

بیماری لیکن پلان یک بیماری پوستی و خود ایمنی است که به صورت ژنتیکی منتقل می‌شود. این بیماری با ضایعات پوستی و خارش همراه است ولی معمولا بعد از مدتی بهبود می‌یابد و عوارض آن دائمی نیست. از جمله علائم این عارضه پوستی می‌توان به موارد زیر اشارع کرد:

بثورات ناگهانی ظاهر می‌شوند و بعد از مدتی خودبه‌خود از بین می‌روند.

شکل ظاهری ممکن است صاف یا برجسته به رنگ صورتی، قرمز و یا بنفش باشد.

رگه‌های سفید رنگ روی برخی از پاپول‌ها یا بثورات لیکن پلان وجود دارد.

اندازه‌ی بثورات لیکن پلان کمتر از یک سانتی‌متر و معمولا بین ۳ تا ۵ میلی‌متر است.

خارش شدید جزء جدایی ناپذیر بثورات لیکن پلان است. معمولا خارش‌ها در شب خیلی شدید می‌شود.

لیکن پلان انواع مختلف لیکن پلان پوستی، دهانی، تناسلی، مویی و لیکن پلان ناخنی را دارد. لیکن پلان تناسلی مردان با ایجاد لکه‌هایی شبیه برفک و بدون درد و خارش بروز می‌کند و در زنان لیکن پلان را با ضایعاتی روی لبه‌های داخلی واژن با مخاط ملتهب و قرمز رنگ مشاهده می‌کنند. در موارد شدید ممکن است اسکار این بثورات روی آلت تناسلی باقی بماند. همچنین امکان خونریزی هنگام انجام عمل جنسی برای خانم‌های مبتلا به لیکن پلان تناسلی وجود دارد.

کیست اپیدرموئید

کیست‌های اپیدرموئید، کیست‌های خوش خیمی که سفت، سفید و زیرپوستی هستند. این عارضه نیاز به درمان خاصی ندارد و فقط در صورت پاره یا عفونی شدن نیاز به درمان جدی دارند.

آنژیوکراتوم

حالتی که روی پوست بدن لکه‌های کوچک و تیره رنگی ایجاد شود که می‌توانند در هر نقطه از بدن باشند. معمولاً این ضایعات درصورتی‌ اتفاق می‌افتند که رگ‌های خونی کوچکی و مویرگ‌ها در نزدیکی سطح پوست گشاد شده باشند که باعث ایجاد ضایعات پوستی برجسته می‌شوند.

فیبروما

فیبروما یا فیبروم توده‌های غیرسرطانی و خوش‌خیم است که در اثر رشد بیش از حد بافت بدن ایجاد می‌شود.

ضایعات فرودایس

دانه‌های فوردایس غدد چربی پوست هستند که در اکثر افراد وجود دارند. آن‌ها در قسمت تناسلی، صورت و دهان افراد دیده می‌شوند. این دانه‌ها کوچک و بدون درد بوده و اندازه‌یشان بین ۱ تا ۳ میلی‌متر است. علت به وجود آمدن دانه‌های فوردایس، بزرگ شدن غدد سباسه زیر پوست است.

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

سایرمقالات مرتبط