آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

درمان زگیل تناسلی مردان

درمان زگیل تناسلی مردان

، زگیل تناسلی نوعی بیماری عفونی ویروسی به حساب می‌آید که در مردان این زگیل‌ها می‌توانند در اطراف یا روی اندام جنسی، مقعد و ناحیه کشاله ران ایجاد شوند.

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

فرقی نمی‌کند که بیمار مرد باشد یا زن، زگیل تناسلی نوعی بیماری عفونی ویروسی به حساب می‌آید. در مردان این زگیل‌ها می‌توانند در اطراف یا روی اندام جنسی، ، مقعد و ناحیه کشاله ران ایجاد شوند. همانطور که در مطلب درمان زگیل تناسلی در زنان گفتیم زگیل‌های تناسلی معمولا هم‌رنگ پوست فرد یا کمی تیره‌تر هستند و این برجستگی‌ها ممکن است صاف یا خشن بوده و خیلی کوچک باشند. زگیل تناسلی علائم خاصی ندارد اما شاید بتوان علائم زیر را برای این برجتسگی‌ها گفت:

  • وجود برآمدگی‌های کوچک گوشتی، قهوه ای یا صورتی رنگ در ناحیه تناسلی
  • گل کلم شکل که ناشی از قرارگرفتن چندین زگیل نزدیک هم است.
  • خارش یا إحساس ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی در حین رابطه جنسی

این زگیل‌ها می‌توانند به حدی کوچک باشند که دیده نشوند اما احتمال دیده شدن به صورت خوشه‌های بزرگ در افرادی با ضعف سیستم ایمنی وجود دارد.

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهند عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با افراد متعدد
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او مشخص نیست
  • فعالیت جنسی در سنین پایین
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مانند بیماری HIV یا مصرف داروهای ناشی از پیوند عضو

روش‌های درمان زگیل تناسلی در مردان

۱) استفاده از ژل، پماد و کرم:

کرم، ژل و پماد گروهی از داروهایی هستند که برای درمان زگیل تناسلی در مردان استفاده می‌شوند. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کرم ایمیکیمود : کرمی است که سیستم ایمنی را برای خلاصی از زگیل‌ها، تحریک می‌کند. برای درمان زگیل تناسلی، می‌ توانید کرم را مستقیماً روی زگیل‌ها بمالید. تا زمانی که ایمیکیمود روی پوست است از رابطه جنسی خودداری کنید. زیرا می‌تواند تأثیر مراقبتی کاندوم را کم کند. سوزش و قرمزی خفیف هنگام استفاده از این کرم طبیعی است و به معنای موثر بودن درمان است.

*استفاده از ایمیکیمود در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

  • ژل پودوفیلوکس: پودوفیلوکس و رزین پودوفیلین ژل‌هایی هستند که برای درمان زگیل تناسلی مردان کاربرد دارند. هر فردی بعد از اینکه این ژل‌ها را روی زگیل خارجی مالید، قبل از پوشیدن لباس، باید مطمئن باشد که نواحی پوشیده شده با ژل خشک شده‌اند. پودوفیلین سبب از بین رفتن زگیل تناسلی می شود و عوارض جانبی این ژل، از تحریک خفیف پوست تا درد و زخم‌های پوستی متغیر است و هر بیمار ممکن است برخی یا همه این علائم را نشان دهد. روش درمانی پودوفیلین مشابه پودوفیلوکس است و تنها تفاوتشان این است که پودوفیلن توسط پزشک یا پرستار بر موضع مالیده می‌شود اما پودوفیلوکس توسط خود فرد هم می‌شود استعمال شود.
  • پماد سینکاتچین: این پماد با نام ورجین نیز شناخته شده است و یک پماد گیاهی است که از چای سبز تهیه می‌شود. مکانیسم دقیق این پماد برای درمان زگیل تناسلی شناخته نشده اما دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. این دارو می تواند لاتکس موجود در کاندوم و دیافراگم را ضعیف کند. برخی از واکنش های موضعی این دارو شامل خارش، قرمزی، درد، التهاب، زخم، تورم، سوزش  و تاول های کوچک است. تا زمانی که این پماد بر روی موضع است از رابطه جنسی پرهیز شود.

اینترفرون: اینترفرون دارویی است که سبب ایجاد پاسخ ایمنی شده و در چندین شکل درمانی اعم از تزریق یا ژل موضعی در بازار موجود است، مطالعات نشان داده است که استفاده از شکل تزریقی آن به صورت مستقیم در زگیل، برای درمان زگیل موثرتر است.

عوارض جانبی اینترفرون شامل علائمی شبیه آنفولانزا، خستگی، بی‌اشتهایی و همچنین درد است. اینترفرون معمولاً به عنوان اصلی ترین روش درمان، برای از بین بردن زگیل های تناسلی توصیه نمی‌شود. بهتر است این روش در ترکیب با عمل های جراحی و برداشتن زگیل و یا سایر روش‌های درمانی، به‌ ویژه در مورد زگیل‌ هایی که با درمان ‌های دیگر بهبود نمی‌‌یابند، استفاده می‌شود.

۲) استفاده از محلول‌های اسیدی:

اسید بی کلرو استیک BCA)) و اسید تری کلرو استیک (TCA) هر دو اسیدهایی هستند که بافت زگیل را از بین می‌برند TCA برای درمان زگیل تناسلی بیشتر از BCA مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید حتما توسط پزشک یا پرستار استفاده شود. عوارض جانبی TCA شامل درد و سوزش است. این اسید‌ها برای درمان زگیل‌های کوچک و مرطوب بهتر عمل می‌کنند و می‌توانند برای درمان زگیل‌ تناسلی مردان تأثیر مثبتی داشته باشند.

۴) کرایو تراپی:

فریز کردن یا کرایوتراپی روشی است که پزشک با نیتروژن مایع و یک اپلیکاتور با نوک پنبه‌ای یا دستگاه خاصی به نام کرایوپروب، کار فریز کردن زگیل تناسلی را انجام می‌دهد. فرآیند کرایوتراپی در طی 10 تا 20 ثانیه انجام می‌شود. پزشک برای کرایوتراپی زگیل‌های زیاد یا بزرگ، ابتدا از یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کند. بنابراین فرد درد کمتری حس می‌کند.

۵) جراحی:

این روش سریع‌ترین روش درمان است که می‌توان تمام زگیل‌های خارجی را در یک جلسه از بین برد. برای این منظور ناحیه زگیل را برش داده و با لیزر کورتاژ می‌کند و کامل از بین می‌برد.

جهت تشخیص و غربالگری عفونت HPV می‌توانید با مراجعه به آزمایشگاه بصیر و انجام آزمایشات مربوطه از سلامت بدن خود مطمئن شوید. همچنین با تماس با شماره 03132212250 و یا 09105295782 می‌توانید قبل از مراجعه به آزمایشگاه مراحل پذیرش را به صورت غیر حضوری انجام دهید.

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

سایرمقالات مرتبط