آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

واکسن ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)

واکسن ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پوست و غشاهای مخاطی انسان را آلوده می‌کند و یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی (STI) در سراسر جهان است

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پوست و غشاهای مخاطی انسان را آلوده می‌کند و یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی (STI) در سراسر جهان است. HPV را می‌توان بر اساس ارتباط آنها با بیماری‌های مختلف به انواع پرخطر و کم‌خطر دسته‌بندی کرد.

بیماری‌های ناشی از HPV

1.        سرطان دهانه رحم: انواع پرخطر HPV، به ویژه HPV 16 و 18، علت اصلی سرطان دهانه رحم هستند. عفونت مداوم HPV می‌تواند باعث بروز سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم شده که در صورت عدم درمان، می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

2.        سایر سرطان ها: علاوه بر سرطان دهانه رحم، انواع پرخطر HPV با سرطان های دیگری از جمله سرطان مقعد، واژن، فرج، آلت تناسلی و اوروفارنکس (دهان و گلو) مرتبط است.

3.        زگیل تناسلی: انواع کم خطر HPV مانند HPV 6 و 11 می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. این زگیل ها می توانند در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان و گلو ظاهر شوند. اگرچه زگیل تناسلی سرطانی نیست، اما ناراحت کننده است و نیاز به درمان دارد.

4.        پاپیلوماتوز تنفسی: به ندرت، HPV می تواند باعث پاپیلوماتوز تنفسی شود که زگیل در مجاری تنفسی رشد می‌کند و باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

عفونت HPV بسیار شایع است و بسیاری از افراد مبتلا به آن هیچ علامتی ندارند. مهم است که در برابر HPV واکسینه شوید و تحت غربالگری‌های منظم (تست پاپ‌اسمیر و تست HPV ویژه سرطان دهانه رحم) قرار بگیرید تا عفونت‌ها و بیماری‌های مرتبط را زود تشخیص داده و مدیریت کنید.

واکسن‌های HPV برای پیشگیری از سرطان‌های مرتبط با آن ساخته شده‌اند و ابزاری مهم در کاهش بار این بیماری‌ها هستند.

واکسن HPV(واکسن ویروس پاپیلومای انسانی)

1. موارد استفاده از واکسن HPV: واکسن HPV برای محافظت در برابر گونه های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) طراحی شده است. برخی از سویه‌های HPV می‌توانند باعث سرطان‌های مختلف از جمله سرطان دهانه رحم، مقعد و اوروفارنکس (دهان و گلو) و زگیل‌های تناسلی شوند. واکسن HPV برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با HPV استفاده می‌شود.

2. انواع واکسن های HPV: چند واکسن HPV موجود است، اما دو مورد از متداول ترین آنها عبارتند از:

•         واکسن چهار ظرفیتی HPV (4vHPV): در برابر چهار نوع – HPV 6 11، 16 و 18 ایمنی ایجاد می‌کند. این واکسن باعث پیشگیری از سرطان دهانه رحم، واژن و فرج و زگیل تناسلی می‌شود.

•         واکسن 9 ظرفیتی HPV (9vHPV): از 9 نوع HPV محافظت می‌کند: HPV 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، و 58. این واکسن ایمنی گسترده تری در برابر سرطان های مرتبط با HPV و زگیل های تناسلی ایجاد می‌کند.

3. سن و جنسیت مناسب برای واکسیناسیون HPV: این واکسن هم برای مردان و هم برای زنان توصیه می‌شود. سن مناسب برای واکسیناسیون HPV بسته به کشور و دستورالعمل های مراقبت های بهداشتی متفاوت است اما به طور کلی برای نوجوانان و جوانان توصیه می‌شود مثلا در آمریکا، واکسن معمولاً در دو دوز در سنین 12-11 ساله تزریق می‌شود، و برای افرادی که تا سن 26 سالگی واکسینه نشده‌اند، واکسیناسیون انجام می‌شود.

4. دوزهای بوستر واکسن HPV:  دوزهای بوستر واکسن HPV بخشی از برنامه استاندارد واکسیناسیون نیست. با این حال، تحقیقات مداوم و دستورالعمل های در حال تغییر می توانند بر برنامه های آینده تأثیر بگذارند.

5. عوارض جانبی واکسن HPV: این واکسن به طور کلی ایمن و به خوبی قابل تحمل است. عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند و عبارتند از:

•         درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق.

•         تب خفیف.

•         سردرد یا خستگی.

  • عوارض جانبی جدی بسیار نادر است. برخی از افراد ممکن است پس از واکسیناسیون دچار غش (سنکوپ) شوند، بنابراین توصیه می‌شود که بیماران برای مدت کوتاهی پس از دریافت واکسن بنشینند.

مانند تمام واکسن‌ها، مزایای واکسیناسیون HPV در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با آن بسیار بیشتر از خطرات عوارض جانبی آن است.

منابع

Dunne EF, Markowitz LE, Taylor LD, Unger ER, Wheeler CM. Human papilloma virions in the laboratory. J Clin Virol. 2014 Oct;61(2):196-8. doi: 10.1016/j.jcv.2014.06.014. Epub 2014 Jun 23. PMID: 25088765; PMCID: PMC4277695.

Wigfall LT, Bynum SA, Brandt HM, Sebastian N, Ory MG. HPV-Related Cancer Prevention and Control Programs at Community-Based HIV/AIDS Service Organizations: Implications for Future Engagement. Front Oncol. 2018 Oct 26;8:422. doi: 10.3389/fonc.2018.00422. PMID: 30416981; PMCID: PMC6212592.

Pahud BA, Ault KA. The Expanded Impact of Human Papillomavirus Vaccine. Infect Dis Clin North Am. 2015 Dec;29(4):715-24. doi: 10.1016/j.idc.2015.07.007. PMID: 26610422.

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

سایرمقالات مرتبط