آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

انجام آزمایش قند خون ناشتا (FBS)  قبل و حین ورزش

انجام آزمایش قند خون ناشتا (FBS)  قبل و حین ورزش

اینجا دلایلی را که چرا تست FBS قبل و در حین ورزش مهم است، توضیح می‌دهیم

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

انجام آزمایش قند خون ناشتا (FBS) قبل و در حین ورزش ضروری است. FBS یک شاخص مفید از مقدار گلوکز خون یک فرد پس از یک شبانه روز است و می تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامت متابولیک آنها ارائه دهد. در اینجا دلایلی را که چرا تست FBS قبل و در حین ورزش مهم است، توضیح می‌دهیم:

بررسی مقدار گلوکز خون

آزمایش FBS به بررسی مقدار پایه گلوکز خون فرد کمک می کند. این اطلاعات ضروری است زیرا می‌توان واکنش بدن را به گرسنگی فهمید و به تشخیص مقدار غیر طبیعی قند خون که نیاز به توجه دارد، کمک کرد.

ورزش و کنترل قند خون

برای افرادی که غالباً روتین شخصی و کاری بی‌تحرک دارند، گنجاندن ورزش در زندگی روزانه برای حفظ سلامت کلی ضروری است. انجام تست FBS قبل از ورزش به ارزیابی میزان کنترل مقدار گلوکز توسط بدن کمک میکند. در طول ورزش، بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد و آزمایش‌ FBS نشان خواهد داد که آیا بدن به طور موثر از گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند یا مشکلاتی در حساسیت به انسولین دارد.

ایمنی در حین ورزش

اگر مقدار FBS قبل از ورزش در محدوده سالم نباشد، می تواند در طول فعالیت های شدید خطراتی را ایجاد کند. قند خون پایین (هیپوگلیسمی) باعث بروز سرگیجه، خستگی و اختلال در عملکرد شناختی میشود که می تواند هنگام ورزش خطرناک باشد.

بهینه سازی عملکرد ورزشی

تست FBS می توانند به بهینه سازی عملکرد در حین ورزش نیز کمک کنند. مثلاً اگر مقدار FBS قبل از ورزش بیش از حد بالا باشد، نشان می‌دهد نیاز به تنظیم رژیم غذایی یا دارو برای آن فرد یا افراد مبتلا به دیابت می‌باشد. از سوی دیگر، اگر FBS خیلی کم باشد، مصرف یک میان وعده سبک غنی از کربوهیدرات قبل از ورزش می تواند به جلوگیری از افت سطح قند خون در طول ورزش کمک کند.

پیشگیری از بیماری‌های درازمدت

مقدار بالای FBS به صورت مداوم با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است که می تواند عوارض طولانی مدت داشته باشد. بررسی منظم مقدار FBS قبل و در حین ورزش می تواند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل کند و به افراد این امکان را می دهد تا اقدامات پیشگیرانه ای برای کنترل قند خون خود و کاهش خطر بیماری های مزمن انجام دهند.

در نتیجه، کنترل منظم FBS قبل و حین ورزش می تواند به افراد کمک کند تا ایمن بمانند، عملکرد خود را بهینه کنند و از بیماری‌های درازمدت مرتبط با مقدار قند خون جلوگیری کنند. توصیه می‌کنیم با یک متخصص برای راهنمایی در مورد مدیریت مقدار FBS در تمرینات ورزشی مشورت کنید.

منابع

Amini Najafabadi B, Keshavarz S, Asgary S. The 8-week aerobic exercise improves blood sugar، HbA1c and lipid profile in women with type 2 diabetes: A Controlled Randomized Clinical Trial. Jorjani Biomedicine Journal. 2020 Oct 10;8(3):44-57.

Ghorbani A, Ziaee A, Yazdi Z, KHOEYNI MH, Khoshpanjeh M. Effects of short-term exercise program on blood glucose, lipids, and hba1c in type 2 diabetes.

Febbraio MA, Chiu A, Angus DJ, Arkinstall MJ, Hawley JA. Effects of carbohydrate ingestion before and during exercise on glucose kinetics and performance. Journal of Applied Physiology. 2000 Dec 1;89(6):2220-6.

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

سایرمقالات مرتبط