آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

انجام آزمایش ویتامین D3 قبل و حین ورزش

انجام آزمایش ویتامین D3 قبل و حین ورزش

اینجا به نکاتی می‌پردازیم که نشان می‌دهند چرا انجام این تست قبل و حین ورزش مهم است.

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

ویتامین D3 که با نام کوله کلسیفرول نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیک مختلف از جمله سلامت استخوان، عملکرد سیستم ایمنی و عملکرد ماهیچه‌ها دارد. این ویتامین پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست سنتز می‌شود و همچنین می‌تواند از منابع غذایی و مکمل‌ها نیز تأمین شود. موضوع انجام آزمایش ویتامین D3 قبل و در حین ورزش موضوع مورد علاقه محققان است. اینجا به نکاتی می‌پردازیم که نشان می‌دهند چرا انجام این تست قبل و حین ورزش مهم است.

عملکرد و قدرت عضلانی

مقدار کافی ویتامین D3 برای حفظ قدرت و عملکرد عضلات ضروری است. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که مقدار ویتامین D3 کم‌تری دارند می‌توانند دچار ضعف و افزایش خطر آسیب عضلات در حین ورزش شوند.

سلامت استخوان

ویتامین D3 برای جذب کلسیم و سلامت استخوان بسیار مهم است. مقدار ناکافی ویتامین D می‌تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود که می‌تواند خطر شکستگی‌های استرسی و سایر آسیب‌های مرتبط با استخوان را افزایش دهد، مخصوصاً در ورزشکارانی که در ورزش‌های پرطرفدار شرکت می‌کنند.

عملکرد سیستم ایمنی

ورزش به سیستم ایمنی استرس وارد می‌کند و ویتامین D3 نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین D3 می‌تواند به تعدیل پاسخ ایمنی کمک کند و ورزشکارانی که کمبود ویتامین D3 دارند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها هستند که می‌تواند مانع تمرین و عملکرد بهینه آن‌هاشود.

خستگی و عملکرد ورزشی

مقدار پایین ویتامین D3 با خستگی و کاهش عملکرد فیزیکی مرتبط است. ورزشکارانی که ویتامین D3 کافی ندارند در حین ورزش کاهش استقامت و نیرو را تجربه می‌کنند.

ریکاوری

ویتامین D3 می‌تواند به روند بهبودی پس از ورزش سنگین نیز کمک کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که حفظ مقدار کافی ویتامین D3 می‌تواند به کاهش درد عضلانی و بهبود زمان ریکاوری بین تمرینات کمک کند.
با توجه به این فاکتورها، به افرادی که ورزش می‌کنند، به‌ویژه ورزشکاران، توصیه می‌شود که به صورت منظم مقدار ویتامین D3 خود را با یک آزمایش خون به نام آزمایش ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی [25 (OH) D] آزمایش کنند. بررسی مقدار ویتامین D3 قبل و در حین ورزش می‌تواند به ورزشکاران و علاقه‌مندان به تناسب‌اندام کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد مصرف مکمل‌ها و قرارگرفتن در معرض نور خورشید بگیرند تا عملکرد خود را بهینه، خطر آسیب‌دیدگی را کاهش و سلامت کلی بدنشان را تضمین کنند.

توجه کنید که نیازهای افراد برای ویتامین D3 متفاوت است و توصیه‌ها باید بر اساس نتایج آزمایش‌ها و مشاوره با پزشکان و متخصصان تغذیه انجام شود. علاوه بر این، فاکتورهایی مانند موقعیت جغرافیایی (قرار گرفتن در معرض نور خورشید متفاوت)، رژیم غذایی و رنگدانه‌های پوست می‌توانند بر مقدار ویتامین D3 تأثیر بگذارند که آزمایش و کنترل منظم را برای افرادی که ورزش می‌کنند، ملزم می‌سازند.

منابع

Close GL, Leckey J, Patterson M, Bradley W, Owens DJ, Fraser WD, Morton JP. The effects of vitamin D3 supplementation on serum total 25 [OH] D concentration and physical performance: a randomized dose–response study. British journal of sports medicine. 2013 Feb 1.

Skalska M, Nikolaidis PT, Knechtle B, Rosemann TJ, Radzimiński Ł, Jastrzębska J, Kaczmarczyk M, Myśliwiec A, Dragos P, López-Sánchez GF, Jastrzębski Z. Vitamin D supplementation and physical activity of young soccer players during high-intensity training. Nutrients. 2019 Feb 6;11(2): 349.

Moran DS, McClung JP, Kohen T, Lieberman HR. Vitamin D and physical performance. Sports Medicine. 2013 Jul;43: 601-11.

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

سایرمقالات مرتبط