آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

تست تحمل گلوکز در تشخیص و پیگیری سرطان

تست تحمل گلوکز در تشخیص و پیگیری سرطان

. اینجا نقشی را که GTT در تشخیص و مانیتورینگ انواع مختلف سرطان دارد، بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

تست تحمل گلوکز (GTT) روشی تشخیصی است که میزان سوخت‌وساز گلوکز بدن را بررسی می‌کند و معمولاً در تشخیص و درمان دیابت استفاده می‌شود اما برای تشخیص و ردیابی سرطان نیز کاربرد دارد. اینجا نقشی را که GTT در تشخیص و مانیتورینگ انواع مختلف سرطان دارد، بررسی می‌کنیم.

متابولیسم قند در سرطان

اثر واربورگ به متابولیسم غیرطبیعی گلوکز اشاره دارد که در سلول‌های سرطانی مشاهده می‌شود. این سلول حتی در حضور اکسیژن، به‌شدت گلوکز مصرف می‌کند که باعث افزایش تولید لاکتات و گلیکولیز می‌شود. ازآنجایی‌که این افزایش نیاز به گلوکز باعث رشد، تکثیر و متاستاز تومور می‌شود، متابولیسم گلوکز مشخصه‌ای است که سلول سرطانی را از سالم را متمایز می‌کند.

GTT به‌عنوان ابزاری برای تشخیص

تحقیقات اخیر مفید بودن GTT را در تشخیص سرطان روشن کرده است. دیابت ملیتوس (DM) یا اختلال تحمل گلوکز (IGT) در بیماران سرطانی قبل از تشخیص سرطان رایج است که نشان‌دهنده ارتباط بین اختلال عملکرد متابولیسم گلوکز و شروع سرطان است. GTT می‌تواند ناهنجاری‌های هموستاز گلوکز را مشخص کند که می‌تواند منجر به انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی سرطان‌ها شود.

GTT در تشخیص زیرشاخه سرطان

علاوه بر این، الگوهای GTT می‌توانند به پیش‌بینی پیش‌آگهی و تمایز زیرگروه سرطان کمک کنند. مطالعات نشان می‌دهند انواع مختلف سرطان سینتیک گلوکز متفاوتی دارند که ممکن است باعث تمایز زیرشاخه سرطان شود. علاوه بر این، معیارهای GTT که با تهاجم تومور و میزان بقای بیمار مرتبط هستند، مانند شاخص حساسیت به انسولین (ISI) و ناحیه زیر منحنی (AUC)، در پیش آگهی اهمیت دارند.

بررسی پیشرفت سرطان و پاسخ به درمان

GTT این پتانسیل را دارد که نه‌تنها برای تشخیص بلکه برای بررسی پیشرفت سرطان و پاسخ به درمان نیز استفاده شود. مطالعات نشان می‌دهند، تغییرات کینتیکی در متابولیسم گلوکز وجود دارد که با پیشرفت سرطان رخ می‌دهد و GTT شاخص خوبی برای بررسی بار تومور و پاسخ درمانی است. بررسی زمان واقعی تغییرات متابولیک توسط آزمایش‌های متوالی GTT امکان‌پذیر است که اقدامات پیش آگهی و درمانی را سریع‌تر می‌کند.

چشم‌انداز آینده

باوجود پتانسیل GTT، موانعی در استفاده در استاندارد انکولوژی وجود دارد. استانداردسازی تکنیک‌ها، تفسیر و معیارهای انتخاب بیمار برای سودمندی و تکرارپذیری بالینی ضروری هستند. همچنین تحقیقات بیشتری برای روشن شدن ارتباط بین متابولیسم نامنظم گلوکز و بروز سرطان باید انجام شود.

به‌طورخلاصه GTT یک ابزار مهم برای تشخیص و پیگیری سرطان است. GTT با بررسی تغییرات در متابولیسم گلوکز، اطلاعاتی در مورد بروز سرطان، شناسایی انواع فرعی و پاسخ به درمان ارائه می‌دهد. برای استفاده کامل از GTT در انکولوژی و توسعه درمان مناسب سرطان و نتایج بهتر برای بیمار، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

منابع

Huang, Y., Cai, X., Qiu, M. et al. Prediabetes and the risk of cancer: a meta-analysis. Diabetologia 57, 2261–2269 (2014). https://doi.org/10.1007/s00125-014-3361-2

Zhu L, Zhu X, Wu Y. Effects of glucose metabolism, lipid metabolism, and glutamine metabolism on tumor microenvironment and clinical implications. Biomolecules. 2022 Apr 14;12(4):580.

واحد تحقیق و توسعه آزمایشگاه تشخیص طبی بصیر

سایرمقالات مرتبط