لیست تست‌ها: BUN, calcium and phosphorus, creatinine, serum and urine electrolytes, hemoglobin, TP, cystatin C

توضیحات

اختلالات کلیوی بیماری‌هایی هستند که روی توانایی فیلترکردن مواد زائد از خون و حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌های کلیه‌ها تأثیر می‌گذارند. این اختلالات می‌توانند باعث بروز عوارض مختلفی مانند عدم تعادل الکترولیت، احتباس مایعات، فشارخون بالا و اختلال در عملکرد کلیه شوند.

آزمایشات متداول برای تشخیص اختلالات کلیوی

آزمایش نیتروژن اوره خون (BUN)

این تست مقدار نیتروژن خون را که از اوره، محصول زائد متابولیسم پروتئین تولید می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند. افزایش BUN می‌تواند نشان‌دهنده اختلال در عملکرد کلیه، کم‌آبی یا مصرف بیش از حد پروتئین باشد.

کراتینین

کراتینین محصول زائد ناشی از متابولیسم عضلات است. افزایش مقدار کراتینین در خون حاکی از کاهش عملکرد کلیه است، زیرا کلیه‌ها معمولاً کراتینین را فیلتر و دفع می‌کنند. مقدار کراتینین برای تخمین میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) که معیاری از عملکرد کلیه است، استفاده می‌شود.

کلسیم و فسفر

 مقادیر کلسیم و فسفر برای سلامت استخوان مهم است و توسط کلیه‌ها تنظیم می‌شود. مقادیر غیرطبیعی می‌توانند نشان‌دهنده اختلالاتی مانند پرکاری پاراتیروئید، بیماری کلیوی یا عدم تعادل ویتامین دی باشد.

الکترولیت‌های سرم و ادرار

الکترولیت‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، کلرید و بی‌کربنات برای حفظ تعادل مایعات، عملکرد اعصاب و انقباض عضلات ضروری هستند. عدم تعادل مقدار آنها می‌تواند در اختلالات کلیوی رخ دهد که به دلیل اختلال در دفع یا احتباس می‌باشد.

هموگلوبین

 میزان هموگلوبین برای ارزیابی کم‌خونی که عارضه شایعی در بیماری کلیوی است، بررسی شود. کلیه‌ها اریتروپویتین را تولید می‌کنند که هورمونی است که تولید گلبول‌های قرمز را تحریک می‌کند. کاهش عملکرد کلیه می‌تواند باعث کاهش تولید اریتروپویتین و متعاقباً کم‌خونی شود.

پروتئین تام ادرار (TP)

پروتئینوری، وجود پروتئین اضافی در ادرار، یکی از علائم بیماری کلیوی است. تست پروتئین تام ادرار برای ارزیابی عملکرد کلیه و تشخیص نشت پروتئین اندازه‌گیری می‌شود که می‌تواند نمایانگر آسیب یا التهاب گلومرولی باشد.

سیستاتین C

سیستاتین C پروتئینی است که با سرعت ثابتی در سلول‌های سراسر بدن تولید می‌شود و توسط گلومرول‌ها فیلتر شده و تقریباً به‌صورت کامل توسط توبول‌های کلیوی بازجذب و کاتابولیز می‌شود. اندازه‌گیری میزان سیستاتین C در خون می‌تواند تخمینی از عملکرد کلیه باشد مخصوصاً در بیماران با توده عضلانی طبیعی که تخمین‌های مبتنی بر کراتینین آنها کمتر دقیق است.

متخصصان در پانل تشخیصی اختلالات کلیوی، معمولاً ترکیبی از آزمایش‌های فوق را همراه با آزمایش‌های دیگر بر اساس علائم و سابقه پزشکی بیمار تجویز می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *