لیست تست‌ها: LH, FSH, prolactin, estradiol and progesterone, estrogen, TSH or T4, testosterone and DHEA-S, anti mullerian hormone

توضیحات

ناباروری در زنان به ناتوانی در باردارشدن پس از تلاش برای حداقل یک سال، بدون موفقیت گفته می‌شود. این امر می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون عدم تعادل هورمونی، اختلالات تخمک‌گذاری، مشکلات ساختاری در سیستم تولیدمثل، کاهش کیفیت تخمک مرتبط با افزایش سن، یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یا اندومتریوز باشد.

اینجا در مورد آزمایش‌های تشخیصی که معمولاً در ارزیابی باروری زنان استفاده می‌شود، توضیح می‌دهیم:

آزمایش هورمون لوتئینه کننده (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH)

LH و FSH هورمون‌هایی هستند که توسط غده هیپوفیز تولید می‌شوند و نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی و تخمک‌گذاری دارند.

این هورمون‌ها را می‌توان با آزمایش‌های خون اندازه‌گیری کرد که معمولاً در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی (مثلاً روز سوم) برای ارزیابی عملکرد تخمدان و ارزیابی تخمک‌گذاری انجام می‌شود.

پرولاکتین (PRL)

پرولاکتین هورمونی است که مربوط به شیردهی است، اما در صورت افزایش می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد. افزایش مقدار پرولاکتین می‌تواند در تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی اختلال ایجاد کند. این آزمایش نیازی به ناشتایی ندارد.

آزمایش استرادیول و پروژسترون

استرادیول نوعی استروژن است که توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود و پروژسترون هورمونی است که برای آماده‌سازی رحم برای لانه‌گزینی جنین ضروری است.

معمولاً این هورمون‌ها در خون در نقاط خاصی از چرخه قاعدگی برای ارزیابی عملکرد تخمدان و یکپارچگی چرخه قاعدگی اندازه‌گیری می‌شوند.

آزمایش استروژن

استروژن گروهی از هورمون‌ها است که مسئول رشد و تنظیم دستگاه تناسلی زنانه است. این آزمایش خون می‌تواند مقدار استروژن را اندازه‌گیری کند و در مورد عملکرد تخمدان و چرخه قاعدگی اطلاعاتی در اختیار پزشک قرار دهد.

تست عملکرد تیروئید (TSH و یا T4)

هورمون‌های تیروئید (TSH و T4) در تنظیم متابولیسم، میزان انرژی و عملکرد تولیدمثل نقش دارند. ناهنجاری در عملکرد تیروئید می‌تواند بر نظم قاعدگی و باروری تأثیر بگذارد. برای اندازه‌گیری مقدار هورمون محرک تیروئید (TSH) و تیروکسین (T4) از نمونه خون استفاده می‌شود.

آزمایش استروئیدها (تستوسترون و DHEA-S)

تستوسترون و دهیدرواپی آندروسترون سولفات (DHEA-S) هورمون‌های استروئیدی هستند که در سلامت باروری زنان نقش دارند.

افزایش میزان تستوسترون می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌هایی مانند PCOS باشد که می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد. برای اندازه‌گیری مقدار تستوسترون و DHEA-S از نمونه خون استفاده می‌شود.

آزمایش هورمون آنتی مولرین (AMH)

AMH هورمونی است که با رشد فولیکول های تخمدان تولید می‌شود و نشانگر ذخیره تخمدان است.

 مقادیر پایین‌تر AMH نشان‌دهنده کاهش ذخیره تخمدان است که می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

برای اندازه‌گیری مقدار AMH از نمونه خون استفاده می‌شود.

متخصصان با آنالیز نتایج این آزمایش‌ها با همدیگر، می‌توانند جنبه‌های مختلف باروری زنان را ارزیابی، مشکلات یا عدم تعادل هورمونی را شناسایی و بر اساس آن برنامة درمانی را تنظیم کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *