لیست تست‌ها:

Free T3, free and total T4, TSH (Thyroid Stimulating Hormone), thyroid antibodies, calcitonin.

توضیحات

بیماری تیروئید به طیف وسیعی از بیماری‌هایی گفته می‌شود که غده تیروئید که اندامی پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است را درگیر می‌کند. غده تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که متابولیسم و عملکردهای مختلف بدن را تنظیم می‌کند. اختلالات تیروئید می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که بر میزان انرژی، متابولیسم، خلق‌وخو و سایر عملکردهای بدن تأثیر می‌گذارد. اختلالات متداول تیروئید عبارت‌اند از کم‌کاری تیروئید (تیروئید کم‌کار)، پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار)، ندول‌های تیروئید و سرطان تیروئید.

تشخیص بیماری تیروئید معمولاً شامل ترکیبی از ارزیابی بالینی، معاینه فیزیکی و آزمایش‌های تشخیصی است. تست‌های زیر معمولاً برای تشخیص بیماری تیروئید انجام می‌شود:

هورمون محرک تیروئید (TSH)

TSH هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود و غده تیروئید را برای تولید هورمون‌های تیروئید (T4 و T3) تحریک می‌کند. افزایش مقدار TSH نشان‌دهنده کم‌کاری تیروئید و کاهش مقدار آن نمایانگر پرکاری تیروئید است. این آزمایش باید ناشتا انجام شود.

تیروکسین (T4) تام و تیروکسین آزاد (T4  آزاد)

T4 هورمون اصلی تولید شده توسط غده تیروئید است. T4 تام مقدار کل T4 در خون و T4  آزاد مقدار T4 موجود برای مصرف بدن را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش‌ها نیز باید ناشتا انجام شوند.

تری یدوتیرونین تام (T3) و تری یدوتیرونین آزاد (T3  آزاد)

T3 هورمونی است که توسط غده تیروئید تولید می‌شود و بیشتر از تبدیل T4 تولید می‌شود. T3 تام مقدار کل T3 در خون و که T3 آزاد مقدار T3 موجود برای مصرف بدن را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش‌ها نیز باید ناشتا انجام شوند.

آزمایشات دیگری که انجام می‌شوند عبارت‌اند از:

آنتی‌بادی‌های تیروئید

آنتی‌بادی‌های تیروئید، همچون آنتی‌بادی‌های پراکسیداز تیروئید (TPOAb) و آنتی‌بادی‌های تیروگلوبولین (TgAb)، نشانگر اختلالات خودایمنی تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز هستند.

کلسی‌تونین

کلسی‌تونین هورمونی است که توسط غده تیروئید تولید می‌شود و به تنظیم سطح کلسیم در خون کمک می‌کند. افزایش میزان کلسی‌تونین می‌تواند نشان‌دهنده سرطان مدولاری تیروئید باشد.

این آزمایش‌ها وقتی همراه با یافته‌های بالینی و تصویربرداری (مانند سونوگرافی) تفسیر شوند، به تشخیص و مدیریت اختلالات مختلف تیروئید کمک می‌کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *