لیست تست‌ها: Microalbuminuria test, urine total protein test, BUN, creatinine, eGFR

توضیحات

دیابت و فشارخون بالا دو عامل اصلی بیماری مزمن کلیه (CKD) هستند و اگر هر دو بیماری به‌درستی کنترل نشوند، به‌مرورزمان به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند و موجب اختلال عملکرد یا نارسایی کلیه می‌شوند. نفروپاتی دیابتی به آسیب کلیه ناشی از دیابت گفته می‌شود؛ اما نفروپاتی هیپرتانسیو آسیب کلیوی ناشی از فشارخون بالا است.

تست‌های تشخیصی که معمولاً برای بیماری کلیوی در اثر دیابت یا فشارخون بالا استفاده می‌شوند:

تست میکروآلبومینوری

میکروآلبومینوری یکی از علائم اولیه آسیب کلیه است، مخصوصاً در نفروپاتی دیابتی که شامل وجود مقادیر کمی آلبومین (نوعی پروتئین) در ادرار است که نمایانگر نشت از کلیه‌ها به ادرار به دلیل آسیب‌دیدن فیلترهای کلیه است. آزمایش با نمونه ادرار انجام می‌شود و آن را از نظر وجود آلبومین بررسی می‌کند. 

آزمایش پروتئین تام ادرار

این آزمایش میزان کل پروتئین دفع شده در ادرار را اندازه‌گیری می‌کند. افزایش مقدار پروتئین ادرار می‌تواند نشان‌دهنده آسیب کلیه، مخصوصاً در نفروپاتی دیابتی و هیپرتانسیو باشد.

آزمایش نیتروژن اوره در خون (BUN)

نیتروژن اوره خون (BUN) یک محصول زائد است که ناشی از تجزیه پروتئین‌ها در کبد است. افزایش مقدار آن می‌تواند نشان‌دهنده اختلال در عملکرد کلیه باشد، زیرا کلیه‌ها معمولاً اوره را فیلتر و دفع می‌کنند.

آزمایش کراتینین

 کراتینین یک محصول زائد است که توسط متابولیسم ماهیچه‌ها تولید می‌شود. مانند BUN، کراتینین توسط کلیه‌ها فیلتر می‌شود، بنابراین مقدار بالای آن در خون می‌تواند نشان‌دهنده اختلال در عملکرد کلیه باشد. این آزمایش معمولاً همراه با مارکرهای دیگر برای تخمین میزان فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) که معیاری از عملکرد کلیه است، انجام می‌شود.

 میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمینی (eGFR)

eGFR محاسبه‌ای است که تخمین می‌زند کلیه‌ها چقدر مواد زائد خون را فیلتر می‌کنند و معمولاً از مقادیر کراتینین خون، سن، جنس و نژاد به دست می‌آید. eGFR با استفاده از فرمول‌هایی مانند معادله اصلاح رژیم غذایی در بیماری کلیوی (MDRD) یا معادله همکاری اپیدمیولوژی بیماری مزمن کلیه (CKD-EPI) محاسبه می‌شود.

 متخصصان از ترکیب نتایج این آزمایش‌ها برای تشخیص و درمان بیماری کلیوی در اثر دیابت یا فشارخون بالا استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *