لیست تست‌ها: TSH, total and free T4, total and free T3, Anti-TPO, TgAb

توضیحات:

تیروئیدیت هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند و باعث بروز التهاب و در نهایت تخریب بافت تیروئید می‌شود. این امر می‌تواند باعث کم‌کاری تیروئید شود که در آن غده تیروئید به‌قدر کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و باعث بروز علائم مختلفی مانند خستگی، افزایش وزن، حساسیت به سرماخوردگی و ضعف عضلانی می‌شود.

تست‌های تشخیصی تیروئیدیت هاشیموتو

آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH)

TSH توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود و تولید هورمون غده تیروئید را تنظیم می‌کند. در تیروئیدیت هاشیموتو، معمولاً مقدار TSH افزایش می‌یابد؛ زیرا غده تیروئید به‌قدر کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. این آزمایش با نمونه خون انجام می‌شود.

آزمایش تیروکسین تام و آزاد (T4)

تیروکسین (T4) یکی از هورمون‌های اولیه تولید شده توسط غده تیروئید است. T4 تام مقدار کلی T4 در خون و T4 آزاد مقدار T4 موجود برای مصرف بافت‌های بدن را اندازه‌گیری می‌کند. در تیروئیدیت هاشیموتو، مقدار T4 تام و آزاد می‌توانند به دلیل اختلال در عملکرد تیروئید کاهش یابند. این آزمایش‌ها نیز با نمونه خون انجام می‌شوند.

آزمایش تری یدوتیرونین تام و آزاد (T3)

تری یدوتیرونین (T3) یکی دیگر از هورمون‌های تیروئید است؛ اما در مقادیر کمتری نسبت به T4 تولید می‌شود. مشابه آزمایش T4، تست T3 تام مقدار کلی T3 در خون و T3 آزاد مقدار موجود برای مصرف بدن را اندازه‌گیری می‌کند. در تیروئیدیت هاشیموتو، مقدار T3 تام و آزاد می‌توانند کاهش یابند. این آزمایش‌ها نیز با نمونه خون انجام می‌شوند.

آزمایش آنتی‌بادی ضد پراکسیداز تیروئید (Anti-TPO)

آنتی‌بادی‌های ضد TPO توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند و پراکسیداز تیروئید را هدف قرار می‌دهند که آنزیمی است که در تولید هورمون تیروئید نقش دارد. مقادیر بالای آنتی‌بادی‌های ضد TPO نشان‌دهنده فعالیت خودایمنی علیه غده تیروئید است که ویژگی تیروئیدیت هاشیموتو است. این آزمایش‌ها نیز با نمونه خون انجام می‌شوند.

آزمایش آنتی‌بادی ضد تیروگلوبولین (TgAb)

آنتی‌بادی‌های ضد تیروگلوبولین، تیروگلوبولین را هدف قرار می‌دهند که پروتئینی است که در سنتز هورمون تیروئید نقش دارد. مقادیر بالای TgAb نشان‌دهنده فعالیت خودایمنی علیه غده تیروئید و تیروئیدیت هاشیموتو است. مانند آزمایش Anti-TPO، این آزمایش‌ها نیز با نمونه خون انجام می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *