لیست تست‌ها: Urine test, serum albumin test, total protein test, cholesterol test, urine total protein test, ANA, hepatitis B and C test, complement test, creatinine and eGFR test

توضیحات

سندرم نفروتیک یک اختلال کلیوی است که با مقدار بالای پروتئین در ادرار (پروتئینوری)، مقدار پایین پروتئین در خون (هیپوآلبومینمی)، مقدار بالای کلسترول و تری گلیسیرید در خون (هیپرلیپیدمی) و تورم (ادم) مشخص می‌شود. این سندرم می‌تواند ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مختلفی باشد که بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارند، همچون بیماری تغییرات (MCD)، گلومرولواسکلروزیس سگمنتال کانونی، نفروپاتی غشایی و بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت و لوپوس.

آزمایش‌هایی که معمولاً برای تشخیص سندرم نفروتیک استفاده می‌شوند:

آزمایش ادرار

برای تشخیص وجود پروتئین (پروتئین اوری) و سایر ناهنجاری‌ها مانند گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید انجام می‌شود.

آزمایش آلبومین سرم

این آزمایش مقدار آلبومین، پروتئینی که توسط کبد تولید می‌شود و در خون وجود دارد را اندازه‌گیری می‌کند. مقدار پایین آن نشان‌دهنده هیپوآلبومینمی است که یکی از ویژگی‌های سندرم نفروتیک است.

آزمایش پروتئین تام

مقدار تام پروتئین خون همچون آلبومین و سایر پروتئین‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. مقدار پایین پروتئین تام می‌تواند نشان‌دهنده ازدست‌دادن پروتئین در سندرم نفروتیک باشد.

آزمایش کلسترول

 میزان کلسترول خون را اندازه‌گیری می‌کند. افزایش مقدار کلسترول و تری گلیسیرید در سندرم نفروتیک به دلیل افزایش سنتز و کاهش کلیرانس پ، شایع است.

آزمایش پروتئین تام ادرار

 نمونه ادرار ۲۴ ساعته یا تصادفی برای تعیین میزان پروتئین دفع شده در ادرار بررسی می‌شود که نشان‌دهنده پروتئینوری است.

آزمایش آنتی‌بادی ضدهسته‌ای (ANA)

این آزمایش خون وجود اتو آنتی‌بادی‌هایی را که اجزای هسته سلول را هدف قرار می‌دهند، تشخیص می‌دهد. آزمایش ANA به شناسایی بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس که می‌تواند باعث بروز سندرم نفروتیک شود، کمک می‌کند.

آزمایش هپاتیت B

آزمایش خونی است که به‌منظور تشخیص آنتی‌ژن سطحی هپاتیت ب (HBsAg)و آنتی‌بادی‌های آنتی‌ژن هسته هپاتیت ب (anti-HBc) برای غربالگری عفونت هپاتیت ب انجام می‌گیرد که می‌تواند باعث سندرم نفروتیک شود.

آزمایش هپاتیت C

آزمایش خونی برای تشخیص آنتی‌بادی‌های هپاتیت سی (ضد HCV) و RNA ویروس هپاتیت سی (HCV RNA) است که یکی از دلایل بروز سندرم نفروتیک است.

آزمایش مقدار کمپلمان

 میزان پروتئین‌های کمپلمان در خون مانند C3 و C4 را اندازه‌گیری می‌کند. مقادیر غیرطبیعی آنها می‌تواند نمایانگر بیماری‌های کلیوی ناشی از سیستم ایمنی باشد.

آزمایش کراتینین و eGFR(سرعت فیلتراسیون گلومرولی تخمینی)

کراتینین محصول زائدی ناشی از متابولیسم ماهیچه است که توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. افزایش میزان کراتینین و کاهش eGFR نمایانگر اختلال در عملکرد کلیه است که در سندرم نفروتیک شایع است.

 متخصصان از ترکیب نتایج این آزمایش‌ها برای تشخیص و درمان سندرم نفروتیک استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *